torsdag 10. desember 2009

Mmmmmm......hjemmelagd julesnop!!
Marsipan og seig"klumper".

Jeg syns det er ekstra koselig med litt hjemmelagd snop i jula. Fant
oppskrift på seigklumper på et forum før jul i fjor som måtte prøves.
De slo skikkelig godt an her i huset, så disse må vi
ha i år også.
Den deilige marsipanen er det mamman min som står bak, men
Andreas og Cathrine har pyntet......hjemmelagd marsipan er helt
klart best!



Seigmenn/Klumper

3 dl sukker
1 1/2 dl vann
8 plater gelatin
1 pakke dessertgele

Bland vann og sukker i en kjele.
Rør om av og til inntil det koker opp.
La sukkerlaken koke på svak varme i 20 min.
Legg gelatinplatene i bløt i 10 min.
Klem ut det meste av vannet.
Ta kjelen med sukkerlaken til side og tilsett gelatin og gelepulver.
Rør til alt er godt oppløst.
Hell blandingen på et bakepapir i en form så det blir ca 1 cm. tykt lag.
Stå kjølig til det er skikkelig stivt.
Hvelv gelleen over på et sukkerdekket papir og klipp gellen i biter.
Vendes i sukker til alle snittflater er dekket av sukker.
Oppbevares kjølig i tett boks eller glass.






5 kommentarer:

Filharmonica sa...

Dette så skikkelig digg ut.. du må gjerne ta med smaksprøver i kveld..hehehe

Pia sa...

Deilige julegodter! Takk for at du deler oppskriften!

RitaK sa...

Nam! De seigklumpene så gode ut :-) Liker ikke marsipan jeg da, så det er ihvertfall noe jeg ikke legger på meg av i jula, hehe...

Hege sa...

Å, de seigklumpene så gode ut! Bare én unødvendig opplysning i oppskrifta di: Oppbevares kjølig i tett boks eller glass...

Disse hadde nok jeg spist opp lenge før jeg hadde lagret dem, Mona...

Kos dere på treff i kveld!

Mette sa...

Disse så skikkelig gode ut....min favoritt er seigmenn så da er nok dette noe for meg!!Skal prøve meg på dette til uka. Takk for at du deler!!